I sidste uge frygtede vi allerede, at efteråret nærmer sig. Nu er er det endegyldigt ankommet. Hvem der i de forgangne dage er slæntret igennem byen og har kigget i det ene eller det andet butiksvindue, ved at: shorts er blevet udskiftet med frakker og der hvor der for nylig hang en kort nederdel, hænger nu et halstærklæde. Men to ting går heldigvis altid igen – solbriller og sneakers!
I tråd med dette stiller jeg mig spørgsmålet, om hvilke solbriller og sneakernyheder der er gode, at kombinere i tråd med efteråret.
Falken er landet
Med “falk” er her hverken ment rovfugle eller sokkerne hos mærket med samme navn (heller ikke selvom disse, til det forestående efterår bestemt ikke er en dårlig idé). Det der er ment, er de nye sneakers fra Adidas som mærket for nylig på Bread&&Butter afsatte hele deres messestand til. Denne Dad sneaker i 90’er look er hverken klodset eller for fin, og rammer hermed præcis tidens trend. Den må godt lande hos mig!
Et passende par solbriller hertil? – så skingre som muligt! Hvis dine sneakers må være farvede og fancy, så må de tilhørende solbriller det bestemt også. For et passende match anbefaler jeg kvinder der er 90’er fans Vogue solbrillerne. Farveovergangen på deres glas rækker fra pink over til rosa og hen til violet. Brilleformen er helt i tråd med 90’er-manéren Cat Eye. Til hvem deres miau ikke er højt nok, kan også Fendi solbrillerne komme på tale. Mere Cat Eye findes der ikke!
Nike Swoosh – Drop it like it’s hot
Swoosh er blandt fashionistaer sandsynligvis det samme som et kors, for strengttroende kristne. Dette symbol er et kendetegnet hod Nike og hører til de mest kendte symboler i verden. Vi har tit set det på gymnastiksko fra sportsartikelfremstillere. Og det i alle tænkelige farver fra hvid, til sort. Nogle gange mat, nogle gange skinnende. Nogle gang strækkende til anklen som hos Nike Cortez, andre gange i miniatureformat som hos f.eks. Jewell-modellen. Hvad der indtil videre dog ikke fandtes og hvilke fik mig til at spærre øjnene op, er variationen af Nike Air Force 1 Jester. Hos denne sko, er intet hvor det hører til. Swoosh symbolet er sat et par centimeter lavere og er blevet hængende ved halv otte på mellem sålen. Det “tag” som man egentlig forventer på indersiden, hænger gladeligt på siden af anklen. „Made in Vietnam“ bør ved denne sko nærmere ændres til „Made in Chernobyl“. Det er ondt sagt, jeg ved det. Men det er ikke ondt ment! Denne sneaker er godt nok anderledes, men forfriskende anderledes!
Nu skal vi blot finde de solbriller, der lever op til denne eksplosion af kunstnerisk frihed. Her er f.eks. de multi-farvede solbriller fra Gucci, alt efter valg i Cat Eye eller som runde. Versace solbrillerne i Vogue design lader sig let hæfte på, hvad angår symmetribrud og farvefrihed. Så ekstravagant foretrækkes det af stjerner som f.eks. Beyoncé.
GIV MIG BALENCIAGA!
Ordene „Giv mig, giv mig Balenciaga“ lader millioner af fans sig brøle i hovedet via YouTube, Spotify und co., når rapperen Ufo361 i tracket med det samme navn, hylder mærket Balenciaga i og med, at han gentager dette begær hele ni gange. Kravet om dette brand kan føres tilbage til mærkets egne sneakers. Selvom de fleste modeller egentlig ser anderledes ud, er de i mellemtiden ofte til at se på fødder rundt omkring. Influencere såsom Anna Rosendahl, der er i besiddelse af op til flere par Balenciaga Triple S, baner vejen.
De rigtige solbriller til denne style leverer bl.a. premium-mærket indenfor solbriller, Fendi, men også andre eksemplarer fra vores kæmpestore sortiment kan gøre det. Til det ædle og elegante look er sort farven, at vælge. Hvis du vil gøre ligesom Annabel, så find et par solbriller der har en sort ramme, sorte glas og Cat Eye formen.
En urban livsfølelse til naturtyper
Dette lover drengene og pigerne fra Wood Fellas. Med de naturligt smukke solbriller fremstillet af ædeltræ er du style-mæssigt definitivt ikke på vildspor. Mine personlige favoritter er modellerne Nymphenburg og Trostberg. Kombineret med en ternet skjorte og fuldskæg er lumbersexual stylen perfekt.
Bæredygtig er det hele også – til fremstillingen af Wood Fellas solbriller bliver stykker af ædeltræ købt af møbelproducenter, hvilke grundet deres lille størrelse, ikke længere kan anvendes til møbler. Når man bærer et par solbriller fra Wood Fellas er ikke blot dit look, men også din samvittighed ren som nyhugget træ.
Hvis du gerne vil fylde din karma konto op med det samme, bør du holde øje med Release fra KangaROOS Coil R1 “Mighty Forest”. Denne limited edition opstod i samarbejde med sneakerbutikken „Afew“ og bærer ikke blot et grønt logo, men også oprigtige konsekvenser for miljøet – undtagelsesvis, de positive af slagsen! For ethvert af 300 producerede par, får to involverede miljøorganisationer udstillet et certifikat, hvilket bekræfter 10 nyplantede træer. Imens du altså løber omkring i dine dugfriske kicks, vokser der i Mexico 10 træer på din (ikke din egen) nakke. Hvor meget mere fair, bliver fairtrade?
Med så mange fede muligheder for, at kombinere farveglade efterårsstyles, er der altså ingen grund til, at løbe efter sommeren. Hop i dine yndlings-runners, sæt dine nye solbriller på og lad ved en spadseretur i den farverige skov, trækronerne skinne på din næse.
Leave a Comment