Enhver fashionista kender problemet med haute couture mode. Det er så smukt når man ser det på catwalken men hvis man skal forsøge at integrere det i hverdagen bliver det rigtig svært. Desuden kan den gennemsnitlige kvinde, lige meget hvor meget hun elsker mode, sjældent matche de høje priser som en Prada nederdel koster, og dertil kommer at den så også ofte er upraktisk at have på.
Den kreative direktør for haute couture-mærket Prada anerkendte også problemet. For at løse dette, og for at give hendes kærlighed til farverig og oprørsk mode en arena, skabte hun i 1993 modemærket Miu Miu.
//www.instagram.com/p/BlJEZfsgcRv/?taken-by=carodaur
Nogen har måske allerede nu set brandets forbindelse til direktørens eget navn, for den anden linje i modeimperiet Prada bærer nemlig kælenavnet til den talentfulde designer, Miuccia Prada.
Udover navnet giver Miuccia også linjen sin meget specielle stil. Da den første kollektion blev præsenteret i New York Fashion Week i 1995, var den straks på alles læber.
Kate Moss var dengang ansigtet udadtil for mærket. Supermodellen repræsenterede og definerede det som ingen anden. Feminin, det perfekte niveau af ekstravagance og en vis mængde oprør er nok de ord, der bedst beskriver linjens udseende og image på det tidspunkt.
En lang række succesrige kvinder havde fra da af visionen fra Miuccia med på verdens gader. De klædte sig i de afslappede, men yndefulde mørke jakkesæt af det stadig mere populære mærke. Dette er helt sikkert en af grundene til, at Miu Miu så ofte forbindes med Streetstyle. De farverige, ofte meget dristige kombinationer og nedskæringer, men også det legende tilbehør fra det italienske modehus er perfekte til hverdagslivet for mode begejstrede kvinder, der ønsker at skille sig ud.
//www.instagram.com/p/BkshaoggaTz/?taken-by=carodaur
Mærket har opnået en anden milepæl i 2006, da den første kollektion blev præsenteret i modemetropolen Paris. I dag er der butikker fra det globale mærke i de globalt anerkendte modehovedstæder i New York, Paris, London, Hong kong, Beijing, Tokyo og Milano.
Mens de mørke farver i begyndelsen var prægnante, står mærket i dag for moderne men brugbar ekstravagance, farverige koloreringer, legende design og et nyt billede af moderne feminisme. Dette afspejles både i mode kreationer og i reklamekampagner.
Miuccias personlige kærlighed til hippiestilen og hendes affinitetet for modestykker som alle begærer er en permanent inspirationskilde.
Leave a Comment