„I bund og grund handler min bog om en genert, mentalt forvirret bondedreng fra DDR […]“
sagde Wolfgang Joop for nylig i et interview med mandeblandet GQ, da han blev spurgt ind til sin selvbiografi.
Når man læser disse ord og sammenligner dem med den omtale Wolfgang Joop får i medierne, så opstår der en enorm kontrast. Den excentriske designer, som bl.a. er blevet fotograferet stående i en pool iført skjorte med en bog og en brille i hånden, virker overraskende selvreflekterende. Som Joop selv indså ganske tidligt, er han alt det, som de fleste andre gerne vil være: attraktiv, rig og succesfuld. Men i dag har den selfmade millionær indset, at hans highlife i 90erne også havde noget fatalt over sig. Det gjorde ham selvforelsket og ukritisk over for sig selv. Begge sider af medaljen spiller en rolle i Joops karriere som modeskaber.
Født i Potsdam i 1944, voksede Joop op på en bondegård nær Park Sanssouci, som af nostalgiske grunde stadig er i familiens eje, og hvor Wolfgang Joop atter har bopæl efter at have boet en årrække i Hamborg. Da hans far flyttede til Vesten i 1954 for at blive chefredaktør på et kulturmagasin i nordtyske Braunschweig, tog han familien med, og den unge Joop blev tvunget til at forlade sit ”paradis”. Wolfgang følte sig dog så utilpas i sin nye rolle, at han ikke kun forlod sin nye hjemby, senere valgte han også at bryde ud af sit ægteskab for i sidste ende at indgå et partnerskab med en anden mand, et partnerskab som indtil videre har varet i 40 år.
Tysk mode med udråbstegn
Allerede 10 år før han grundlagde mærket JOOP!, præsenterede den usædvanlige designer sin første kollektion i New York. Her fik han sit gennembrud med pelskreationerne fra sin designdebut. Disse blev efterfulgt af prêt-à-porter dame- og efterfølgende også herrekollektioner, som ligeledes var succesfulde. Branchens anerkendelse førte til, at han i 1986 grundlage firmaet JOOP! GmbH i Hamborg. Foruden modedesign er de personlige milepæle i livet, hvor den tyske kunstner gentagne gange har bevist sit talent, hans aktiviteter som kunstmaler og konservator (kunst ”uddanner” ham stadig i dag), mode-Oscaren „Fil d’or“, modeprisen das „Goldene Spinnrad“ og andre priser. Derudover underviste Joop i 1985 som gæstelektor og to år senere som æresprofessor på Berliner Hochschule der Künste.
Hvad mærkets brand management angår, stoppede JOOP! allerede i begyndelsen af 90erne med at producere i eget navn og begyndte at uddele opgaver til licenstagene (som Windsor eller Falke). På grund af denne opdeling findes der ikke et ensartet JOOP! mærke, men derimod flere uafhængige brands, som producerer JOOP! Collection, JOOP! Casual, JOOP! Living, JOOP! Bodywear og JOOP! Eyewear (herunder JOOP! briller og JOOP! solbriller).
JOOP! Eyewear er kendt for sine mange farver. Briller og solbriller fra JOOP! er meget stilfulde i deres colourways. Kombineret med harmoniske former leverer de det perfekte look, som er meget levende og farverigt uden at virke påtrængende. Intensive farver er specielt velegnede til at give ensformige outfits et frisk pust. Et must-have til kvinder er en Joop! brille cat eye.
Men Joop! sælger også herrebriller, som bestemt ikke behøver at gemme sig bag produkter fra andre designermærker. Hvis du har brug for et par solbriller, så du rigtig kan nyde efterårets sidste gyldne solstråler, så finder du uden tvivl et passende par i vores Joop! solbrillekatalog. Herresolbrillerne fra Joop! fås ligeledes i både stærke farver og sarte toner. Til efteråret er naturlige rødlige farver og brune solbriller bedst egnede, da de enten lader dig falde i ét med naturen på en frisk gåtur i parken eller tiltrækker sig opmærksom på stranden (hvis du stadig har et par feriedage tilbage).
I 2001 valgte Wolfgang Joop at trække sig endegyldigt tilbage fra virksomheden. Efter en kreativ pause grundlagde han virksomheden Wunderkind. I dag arbejder han som kreativ direktør hos skjorteproducenten Van Laack fra Mönchengladbach. Med hensyn til hans moderigtige ideer og design, fortsætter han, hvor han slap med Wunderkind. Mærkenavnet JOOP!, som Jette Joop (Wolfgangs datter) også benyttede til sin mode i starten, er siden 2008 blevet markedsført af Holy Fashion Group.