Når du tænker på mærket Converse, tænker du så kun på sneakers? Så er du nødt til at tænke (dig) om igen. For Converse briller og solbriller er lige så ikoniske som Converse sko. Læs mere om den sportslige stil og tag med os på en rejse gennem Converse-historien i dette blogindlæg.
Create your Style
Converse er som intet andet mærke et udtryk for en kreativ livsstil: Musikere, kunstnere og skatere er vilde med mærkets klare, sportslige stil. Modeelskere og designfans sætter ligeledes pris på de legendariske ”Chuck Taylor Converse”, som giver ethvert outfit et afslappet indie-touch. Men udover All Star Converse sko tilbyder mærket nu også mode, accessoires og styles til alle livssituationer – herunder en brillekollektion, der trækker på de samme definerende elementer fra ungdomskulturen. Converse briller og solbriller kombinerer underground-stilen med fashion på en ny, frisk måde.
Men hvordan blev en simpel sneaker til et massefænomen, der har solgt milliarder af eksemplarer? Og hvorfor overlever en sneaker af lærred alle de seneste årtiers modetendenser? Svaret ligger sandsynligvis i de følelser, der er forbundet med Chuck Taylor Converse sko. De er ladet med positive vibes og minder om subkulturer, og dertil kommer, at de formidler oprør og en følelse af tilhørsforhold på en og samme tid. Noget, som kun få beklædningsgenstande kan opnå, som fx den sorte læderbikerjakke, baseballkasketten eller ikoniske solbriller såsom Ray-Ban Wayfarer eller Oakley Radar.
Sieh dir diesen Beitrag auf Instagram an
Fra sport til fashion
Hos Converse er brandets succes baseret på én mand. Nej, vi taler ikke om grundlæggeren Marquis Mills Converse, som grundlagde Converse Rubber Shoe Company i Massachusetts i 1908. Der er tale om basketballspilleren Chuck Taylor, som i 1920erne klagede til Converse over, at han altid havde ondt i fødderne, når han spillede. Kunne skofirmaet gøre sin All Star Converse sko lidt mere komfortable? Et par samtaler og designtrin senere blev den enkle sneaker af lærred ”Chuck Taylor All Star” født i 1923.
I 1936 vandt de amerikanske basketballspillere OL-guld i deres Chuck Taylor Converse, og herefter var mærket ikke til at stoppe. I halvtredserne blev sneakers et varemærke for unge mennesker og ”All Stars”. Elvis og James Dean bar Converse sko, og Mick Jagger blev gift i et par hvide Converse sko i 1971. Under hippie- og punktiden var stofsneakers favoritter, da de kunne bemales med blomster og hjerter eller med kranier og bandlogoer. Scarlett Johannson bar dem på den røde løber i Venedig, Vogue-chefen Carine Roitfeld bar dem til et modeshow, og modeller såsom Gigi Hadid, Kaia Gerber og Kendall Jenner sværger til det sportslige vintage-look fra Converse.
Der er blevet solgt mere end en milliard Converse sko på verdensplan siden lanceringen i 1917, hvilket gør dem til den mest succesfulde skomodel nogensinde. Der går nok et stykke tid, før Converse briller overgår Ray-Ban og Gucci. Men det er højst sandsynligt heller ikke planen. Det er trods alt en del af mærkets brand image at være egalitært og opnåeligt for alle – men også en smule oprørsk og derfor ikke egnet til alle. Derfor består Converse Eyewear kollektionen af fede stel med det velkendte kultlogo med en stjerne, stel i sorte og klassiske modeller, der med signaturprint skaber en forbindelse til ”Chuck Taylor All Star”.