„Jeg vidste allerede, hvordan man delte, før Facebook blev opfundet.“
Denne sætning faldt jeg tilfældigt over for mange år siden. Alligevel er den blevet hængende i min underbevidsthed, sågar temmelig dybt. For i min verden beskriver den et alvorligt problem, som er mere aktuelt i denne digitaliserings- og sociale media tid end nogensinde før.
Selv, hvis du skulle leve i din egen lille Facebook boble, er det ikke svært at genkende nød og lidelse. Spørgsmålet er, om du virkelig tør se det og gøre noget ved det. I vores jagt efter lange virtuelle vennelister og followers er vi gode til at netværke med fremmede mennesker. Dette er der i princippet intet galt i, da ethvert samfund lever af at udveksle informationer og varer. Men desværre er der samtidig en tendens til, at reelle mennesker bliver mere og mere fremmedgjorte. Eller sagt med George Carlins ord: „We’ve been all the way to the moon and back, but have trouble crossing the street to meet the new neighbor.“
Vi kigger i vores feed utallige gange hver dag, men vi glemmer helt at kigge ud af vinduet. Vi er mere interesserede i, hvad en tilfældig influencer spiser på den anden side af jorden, end i hvad der foregår i vores egen baghave. Vi bruger hyppigere og hyppigere vores tommelfingre til at trykke på ”Synes godt om”, men vi giver sjældnere og sjældnere en hjælpende hånd til dem, som er i nød.
I forbindelse med Black Week ønsker vi hos Edel-Optics at bruge vores rækkevidde på de sociale medier til både at dele posts og opnå en smule god karma under mottoet „Black4Good“. Der er ingen tvivl om, at Black Friday igen i år vil sætte vores forbrug af varer helt i vejret. Vi vil benytte denne lejlighed til at give noget tilbage til nogle af dem, som har hjertet på rette sted og hjælper mennesker i nød. Derfor donerer vi 37 kr. for hver bestilling, som vi modtager på www.edel-optics.dk mellem den 22. november og den 2. december til:
PlanBørnefonden
PlanBørnefonden er Danmarks største privatfinansierede børnerettighedsorganisation og en del af Plan International, som arbejder i 70 lande for at sikre børn og unges rettigheder og ligestilling mellem drenge og piger.
Giv en skoleuniform til børn i Dhaka
PlanBørnefonden vil bruge midlerne til et projekt i Bangladesh (en del af Børnenes Ulandskalender 2019), hvor PlanBørnefonden støtter fattige skolebørn med en skoleuniform, så de kan få lov til at blive i skolen.
Det er lovpligtigt at have en uniform for at kunne gå i skole. Der er bare én stor udfordring. I Dhakas slumområder har kun ganske få familier råd til skoleuniformer. Det betyder, at rigtig mange børn må droppe ud af skolen kort inde i skoleåret. PlanBørnefonden arbejder for at sikre uniformer til børn på 30 skoler.
Når du køber en brille eller en solbrille hos os i forbindelse med Black Week, giver vi samtidig et bidrag på 37 kr. til en skoleuniform til en dreng eller pige i slumområderne i Dhaka, så de ikke er tvunget til at opgive drømmen om en uddannelse. Dermed har du også hjertet på rette sted!