Jürgen Altmanns hjerte banker for langdistancerejser, god kaffe – og solbriller. Ikke fordi, at han selv ønsker at se cool ud, men for at hjælpe folk i Himalaya- og Andesbjergene med at beskytte deres øjne. Jürgen Altmann er derfor en perfekt ambassadør for vores eYo projekt. Han lancerer nu sin egen solbrillemodel, som kun udkommer i et meget begrænset antal.
eYo – spændende historier og kreative brillestyles
eYo er et projekt fra Edel-Optics, hvor vi forlader den traditionelle brilleindustri for en kort stund og lader helt andre aktører få taletid. Projektet har fokus på interessante mennesker fra forskellige miljøer og lande, som deler deres helt egen personlige historie. Vores eYo-ambassadører er kunstnere, designere, frie sjæle og meget mere. De går alle deres egen vej og har derfor også en individuel historie at fortælle. Vi støtter dem med eYo-mærket, hvor vores ambassadører får mulighed for at præsentere deres helt egen brillekollektion.
eYo-ambassadør Jürgen Altmann: frelseren på to hjul
Jürgen Altmann er vores nyeste eYo-ambassadør. Gastronomen fra München (han har drevet kaffebaren Aroma i det legendariske Glockenbachviertel i mere end 20 år) tog i 2004 orlov i 3 måneder for at køre rundt i det indiske højland Ladakh på en motorcykel. Her uddelte han legetøj og børnetøj for en velgørenhedsorganisation. Denne første tur skulle blive til mange mange flere.
På en af sine rejser bemærkede Jürgen Altmann, at folk fik uddelt solbriller, når de var blevet opereret for grå stær – men der var desværre tale om falske modeller uden UV-beskyttelse, som var en større trussel mod end en beskyttelse for de nyopererede øjne. Jürgen Altmann besluttede sig for at ændre dette. Han begyndte at indsamle brugte solbriller i sin café og overtalte en optiker fra München til at kontrollere deres UV-beskyttelse. I 2009 rejste han igen til Ladakh på motorcykel med 300 par solbriller i bagagen, som han fordelte blandt folkene i de fjerneste landsbyer på det ørkenagtige plateau.
Hvorfor er solbriller så vigtige i bjergene?
UV-strålingen stiger meter for meter, jo højere man kommer op i bjergene. For folk i Himalaya- og Andesbjergene, der hele livet lever i 3.500 til 5.000 meters højde, udgør dette stærke sollys en stor fare. Omkring 80 procent af befolkningen har øjenbetændelse eller mere alvorlige skader såsom grå stær eller kræft i øjet. Solbriller kan forhindre eller i det mindste forsinke disse lidelser.
Med sin hjælpeorganisation SHADES OF LOVE har Jürgen Altmann nu uddelt mere end 460.000 par solbriller i bjergområder, og nu skal projektet udvides til det arktiske område, hvor sneblindhed er en udbredt trussel. Der findes endnu ikke et SHADES-OF-LOVE-indsamlingssted i Danmark, måske vil du være den første til at oprette et? Du kan også blive medlem, donere eller sende dine gamle solbriller og dermed understøtte SHADES OF LOVE.
eYo x Jürgen Altmann: solbriller med merværdi
Jürgen Altmanns solbrilledesign tager fat på UV-beskyttelsestemaet. Hans solbriller har sidebeskyttelse, men med deres strømlinede pilotform og mono-spejlglas er de først og fremmest et ekstremt cool statement, der ikke kun ser godt ud i bjergene. Dertil kommer, at denne ekstravagante model kun udkommer i et meget begrænset antal på 300 eksemplarer!