HOTLINE +45 7 8777536
GRATIS FORSENDELSE OG RETURNERING 30 DAGES RETURRET
  • da  Dansk
    • de Deutsch
    • en English
    • nl Nederlands
    • fr Français
    • hu Magyar
    • pl polski
    • ro Română
    • as Österreich
    • cz Schweiz
Edel Optics Blog
edel-optics.dk
Edel Optics BlogEdel Optics BlogEdel Optics Blog
Til shoppen
  • Sonnenbrillen
  • Brillen
  • Kontaktlinsen
  • Sportbrillen
  • Pressezentrum
  • Pressekontakt
  • Pressemitteilungen
  • Presskit
  • Sunglasses
  • Prescription Glasses
  • Contact lenses
  • Sports glasses
  • press center
  • press contact
  • press releases
  • presskit
  • Zonnebrillen
  • Correctiebrillen
  • Contactlenzen
  • Sportbrillen
  • perscentrum
  • perscontacten
  • persberichten
  • presskit
  • Solbriller
  • Korrektionsbriller
  • Kontaktlinser
  • Sportsbriller
  • pressecentrum
  • presse kontakt
  • pressemeddelelse
  • pressekit
  • Solglasögon
  • Glasögon
  • Kontaktlinser
  • Sportglasögon
  • Press-Center
  • Presskontakt
  • Pressmeddelanden
  • Presskit
  • Okulary słoneczne
  • Okulary korekcyjne
  • Soczewki kontaktowe
  • Okulary sportowe
  • Centrum prasowe
  • Kontakt dla mediów
  • Informacje prasowe
  • Presskit
  • Ochelari de soare
  • Ochelari de vedere
  • Lentile de contact
  • Ochelari sport
  • Centrul de presă
  • Contact presă
  • Comunicate de presă
  • Kit de presă
  • Napszemüvegek
  • Szemüvegek
  • Kontaktlencsék
  • Sportszemüvegek
  • Sajtóközpont
  • Sajtó kapcsolat
  • Sajtó közlemények
  • Sajtó-készlet
  • Lunettes de soleil
  • Lunettes de vue
  • Lentilles de contact
  • Lunettes de sport
  • Le centre de presse
  • contact de presse
  • Communiqués de presse
  • Dossier des presses
  • Jobs
  • Jobs und Bewerbung
  • Wen wir suchen
  • Wer wir sind
  • daDansk
    • deDeutsch
    • enEnglish
    • nlNederlands
    • frFrançais
    • huMagyar
    • plpolski
    • roRomână
    • asÖsterreich
    • czSchweiz

Tilbageblik – En optisk tidsrejse

    Home b Tilbageblik – En optisk tidsrejse
    NextPrevious

    Tilbageblik – En optisk tidsrejse

    By Dominik | b | Comments are Closed | 6 December, 2019 | 0

    „Forstanden elsker afveksling; hjertet foretrækker gentagelser.“

    sagde den tyske journalist Esther von Kirchbach igen og igen. Og det kan faktisk ikke siges tit nok, specielt om mode. Alle, som arbejder i modebranchen, kan stille deres ur efter det eller skrive det i kalenderen. Trends kommer og går. Og så kommer de igen. Og går igen. Det gælder også for det populære fashionaccessoire – brillen. Nogle styles har fejret flere comebacks siden deres coming out, end Sidney Lee har reality-shows på CV’et. Eller er det bare mig, der synes det?

    I dette blogindlæg tager jeg en tur i tidsmaskinen for at se nærmere på, hvad der har været moderne de sidste 100 år.

     

    20erne – Forbud og frigørelse

    1920er var omvæltningernes tid. Samfundsmæssigt foregik der mange ting i verden, fra de britiske øer til mulighedernes land. I USA begyndte kvinderne at frigøre sig, og forbudstiden (1920-33) var med til at forebygge alkoholisme og vold i hjemmet. Da alkohol (siden den spæde, antikke bryggestart) åbenbart er blevet en uundværlig drikkevare i den vestlige verden, opstod der en omfattende sortbørs, så forsyningen kunne opretholdes. Mange populære film og serier såsom Boardwalk Empire baserer på den dermed forbundne konflikt. Men 20ernes England var også tiltrækkende. Det forbløffer fx mange netflix seere, at serien Peaky Blinders er fuld af oldtimers og gangstere i smarte jakkesæt. Til det intellektuelle look fra tyverne hørte naturligvis en rund metalbrille med et fint stel. I dag er denne brille populær igen. Men den sidder nu stadig bedst på næsen af Thomas Shelby, badass hovedperson i Peaky Blinders, som bliver spillet af Cillian Murphy.

    //www.instagram.com/p/B5tIfeAicg0/

     

    40erne og 50erne – Kvinderne var på fremmarch

    I disse to årtier havde kvinderne uden tvivl modemæssigt fat i den lange ende. Audrey Hepburn, Marilyn Monroe og Grace Kelly sørgede for, at cat eye stellet blev meget efterspurgt. Den buede form virker meget feminin og understreger de kvindelige ansigtstræk. Denne effekt er de senere år blev genopdaget af brilledesignere. Således har alle mærker, som fører briller til kvinder, mindst en cat eye form i sortimentet. Vogue Eyewear er specialist på området: „Say hola to Yola!“ Hvem vil ikke gerne starte en retro chic revolution med denne smarte brille på næsen?

    //www.instagram.com/p/BxZxuA4nsw2/

    60erne – Det hvide lærred!

    I 60erne var James Bond ikke den eneste agent, som erobrede biograflærrederne. Han fik bl.a. stor konkurrence af Harry Palmer i den britiske spionagefilm The Ipcress File. Hans overordnede betragtede ham som værende arrogant, anmassende og uregerlig. I stedet for at adlyde ordrer, var han komplet ligeglad med, om hans chefer var tilfredse med ham. Den obligatoriske brille, som han bærer, når alle sager skal løses, passer perfekt til hans rebelske væremåde. Mens andre mænd var langsomme til at opdage brillens modeværdi, valgte Palmer fra starten at gå for alt eller intet. Med et bredt komplet indbefattet stel i moderne havana brun tog han kampen op med statements og kriminelle.

    //www.instagram.com/p/B3KgnRaFHnI/

     

    70erne og 80erne – Oversize for the win!

    Mens supermagterne kæmpede om at opruste med middeldistancemissiler, kæmpede supermærkerne om at opfinde de bedste design og største brillestel. Således ligger rødderne bag nutidens oversize brille allerede 40 år tilbage. Alligevel passer giganterne bedre til nutidens oversize mode end nogensinde før. Vi taler ikke om BMI men derimod om beklædning, som bevidst er stor i størrelsen. Piger føler sig super godt tilpas i store hættetrøjer, som enten tilhører deres brødre eller deres kærester, og de kan næsten bruge deres cowboyjakke som kjole. Drenge foretrækker sneakers såsom en Balenciaga Triple S eller lignende klodsede dad shoes og løber ofte rundt på hæle, der til dels er højere end deres veninders. Så må brillen også gerne være oversize.

    //www.instagram.com/p/0GZDODsz2a/

     

    90erne – Skinger og prangende

    Hvis du er farveblind og voksende op i 90erne, er du gået glip af noget. I denne poppede tid betød farver, glitter og glamour mere end alt andet. Datidens musikvideoer, som bl.a. blev vist på MTV, da YouTube endnu ikke var opfundet, er det bedste bevis herpå. Denne livsstil smittede også farvemæssigt af på briller og solbriller. Deres form blev tydeligt smallere, stellene blev ovale, og de glas, som tidligere var runde, blev nu mere aflange. Hos solbriller var tonede glas et hit, først og fremmest i blå, gul og rosa, som gav brillen et skinger og futuristisk look. Denne trend kommer også tilbage og genopstår bl.a. i den aktuelle kollektion fra JB by Jerome Boateng.

     

    2000 +

    Nutiden føles undertiden mere turbulent end tidligere årtier. Der er ingen stor krise i øjeblikket men til gengæld en masse mindre indsatsområder, som skal prioriteres individuelt. Og det er fint sådan! Samfundsbevægelser som MeToo, Gay Pride, Black Lives Matter, Fridays for Future og lignende afspejles også i moden, som efterhånden er lige så mangfoldig som forbrugerne – både hvad etnicitet og mindset angår. Derfor findes der ikke længere kun én stil, som dominerer et årti. I stedet kommer der hver sæson nye kreationer på markedet, som udfordrer vores smag og stiller spørgsmålstegn ved design, som tidligere var vellidte. Derfor glæder vi os til det nye år og er spændte på, hvad 2020erne vil bringe med sig af spændende overraskelser!

    No tags.
    Dominik

    Dominik

    More posts by Dominik

    Related Post

    • Max Mara Mon Cœur

      TREND: Max Mara Mon Cœur solbriller

      By Ellen | Comments are Closed
      Hvilke solbriller er in og absolutte musthaves denne sommer? Hvilke modeller bærer de kendte og influencers lige nu? Vi har kastet et blik på de hotteste styles. Watch out! Max Mara Capsule Collection Mon CœurRead more

    • Hoffmann Natural Eyewear

      NYHED: Hoffmann Natural Eyewear

      By Ellen | Comments are Closed
      Hoffmann Natural Eyewear er autentiske brillestel med karakter. De er håndlavede i Tyskland af naturmaterialer såsom bøffelhorn, alpakauld, træ eller skifer. Hop med på vognen og oplev dette fascinerende brillemærke, som har en stærk historieRead more

    • De bedste mors dags gaver fra vores sortiment

      By Ellen | Comments are Closed
      Er du stadig på udkig efter den perfekte mors dags gave? Så er du kommet til det rette sted. Selvfølgelig fortjener mødre anerkendelse og frem for alt masser af kærlighed hele året rundt. Men morsRead more

    • Balmain Officier Limited Edition

      Guldfeber: Balmain Paris Officier fås nu i en luksuriøs limiteret udgave

      By Ellen | Comments are Closed
      Der findes kun få materialer i verden, der udstråler så meget glamour og tidløs elegance som ægte guld. Derfor har det parisiske modehus Balmain Paris valgt dette materiale til en udsøgt limiteret udgave af deRead more

    • Die Porsche Design Sonnenbrille P8938, ausgezeichnet mit dem German Design Award 2022.

      German Design Award 2022 til Porsche Design

      By Ellen | Comments are Closed
      Patrick Dempsey har sans for stil og trends: Skuespilleren og motorsportsentusiasten er ansigtet bag Hexagon-serien fra Porsche Design solbriller. Disse er nu blevet tildelt den eftertragtede tyske designpris: German Design Award 2022. I vores nyesteRead more

    • Ein Mann mit Schnurrbart blickt in die Kamera und trägt eine schmale schwarze Sonnenbrille - einen der Sonnenbrillen-Trends 2022 für Herren.

      Trends 2022: solbriller til mænd

      By Ellen | Comments are Closed
      Er det tid til et nyt sommer-look? Så start sommeren med stil og kast et blik på de hotteste solbriller til mænd 2022. Hvilke modeller er in og absolutte musthaves denne sommer? Her finder duRead more

    • Eine Frau trägt eine kantige Cat-Eye-Brille - einer der Sonnenbrillen-Trends 2022 für Damen

      Trends 2022: solbriller til kvinder

      By Ellen | Comments are Closed
      Ønsker du at starte sommeren med stil? Så er det tid til at kaste et blik på de hotteste solbriller til kvinder 2022. Hvilke modeller er in og absolutte musthaves denne sommer? Her finder duRead more

    • eYo-Eyewear-Ambassador und Shades of Love-Gründer Jürgen Altmann steht vor einem Motorrad im Himalaya.

      Jürgen Altmann – solbriller til verdens tage

      By Ellen | Comments are Closed
      Jürgen Altmanns hjerte banker for langdistancerejser, god kaffe - og solbriller. Ikke fordi, at han selv ønsker at se cool ud, men for at hjælpe folk i Himalaya- og Andesbjergene med at beskytte deres øjne.Read more

    NextPrevious

    Search

    Recent Posts

    • TREND: Max Mara Mon Cœur solbriller
    • NYHED: Hoffmann Natural Eyewear
    • De bedste mors dags gaver fra vores sortiment
    • Guldfeber: Balmain Paris Officier fås nu i en luksuriøs limiteret udgave
    • German Design Award 2022 til Porsche Design
    Edel Optics Blog