Very Peri? Very what? Annonceringen af årets farve fra Pantone er som oftest et spil i lotteriet: top eller flop! Sidste års grågule farvekombination hører nok mest til sidstnævnte kategori. Hvorimod dette års blålilla nunace, som har fået navnet Very Peri, har en noget større chance for at gå over i stilhistorien. Om ikke andet så på grund af farvens tilblivelse.
Very Peri: Hvorfor er årets farve så speciel?
Ambivalente tider kan ikke dyppes i gammel maling, de kræver nye, kreative farver. Det populære farveforskningsinstitut fra USA har derfor for første gang i 23 år skabt en helt ny nuance, som ikke tidligere har eksisteret på farveskalaen. Very Peri er en blålilla nuance med røde undertoner og har sit navn fra den smukke skyggeplante periwinkle, som hedder singrøn på dansk. Farven på de vindmølleformede blomster varierer mellem pastelviolet og lavendelblå og minder os straks om forår og optimisme.
Det var også hensigten hos farvepsykologerne og eksperterne på Pantone Color Institute, da de udviklede farven. Instituttets direktør Leatrice Eiseman forklarer det således: ”Der har været så meget snak om en ny virkelighed i de seneste måneder. Derfor tog vi blå, som er en meget populær farve i hele verden, der udstråler bestandighed og ro, og underlagde den med en varm, dynamisk rød farve, der repræsenterer optimisme.”
Sieh dir diesen Beitrag auf Instagram an
Kort forklaret: Hvad er Pantone Color Institute?
Farveproducenten Pantone, der har hovedsæde i New York forstaden Carlstadt, udviklede Pantone Matching System i 1963, et farvekodningssystem, der anvendes af designere, arkitekter og kreative kunstnere verden over og siden har opnået kultstatus. Takket være nummereringssystemet kan farverne reproduceres i hele verden uden afvigelser – den legendariske farveskala er velkendt for enhver, der på et tidspunkt har stået i malingsafdelingen i byggemarkedet. Men ensartede farver er også vigtige for producenter af mode, skønhedsprodukter og møbler.
Pantone Color Institute er Pantones interne trendforskningsafdeling. Her udvikler farvepsykologer årets farve og rådgiver virksomheder om de farvenuancer, der er bedst egnede til at fremme virksomhedernes brand image.
Very Peri: Hvad symboliserer farven lilla?
Det er endnu uvist, om Very Peri (nummer 17-3938 på farveskalaen) vil blive en bragende succes. Men gennem tiderne er farven lilla ofte blevet forbundet med adelighed og prestige. Farven kan bl.a. symbolisere mystik, magi, magt og luksus, og den er ofte blevet brugt til at skildre rige, magtfulde konger, ledere, tryllekunstnere og endda troldmænd. Dertil kommer, at Very Peri har en tydelig hang til blå, som er danskernes ubestridte yndlingsfarve.
Nice to know
I det gamle Rom var lilla den kejserlige farve, og enhver, der brugte den ulovligt, blev straffet med døden. Vi bliver højst truet af misundelige eller kritiske blikke, afhængigt af vores modepræferencer.
Hvordan bruger jeg den nye trendfarve?
Du kan selvfølgelig begynde at male alle væggene i din stue Very Peri, men måske er en lænestol eller et par puder nok til at gøre tricket. Da lilla er en meget virkningsfuld farve, er komplette looks nok mest noget for de frygtløse såsom Lady Gaga til premieren på sin nye film ”House of Gucci” eller Jared Leto til en nylig filmprisgalla.
Very Peri kan dog sagtens bruges som en farvet prik over i’et, der giver en moderne friskhed og kreativ åbenhed til alt fra striktrøjer, tasker, sneakers, neglelak og briller til cykler, mobilcovers og krus. Farven kan bl.a. kombineres med prangende røde nuancer, denimblå, antracit og creme. Hvis du er modig, kan du også vælge at kombinere den med mintgrøn eller sennepsgul. Som altid er alt tilladt. Det er bare at gå til ”farverne” og opbygge noget motivation til 2022!
Sieh dir diesen Beitrag auf Instagram an
Sieh dir diesen Beitrag auf Instagram an
Ein Beitrag geteilt von The Way Digital Agency (@thewaydigitalagency)