“For alle de store er det første skridt mod.” sagde digteren Johann Wolfgang von Goethe engang.
Og det har han ret i, især i relation til hvordan Edel-Optics blev startet. Det krævede virkelig mod at grundlægge en virksomhed, der først og fremmest tilbyder solbriller og i anden omgang briller online. Dengang var udfordringen at digitalisere “turen hen til optikeren”, hvilket fungerer utrolig godt på trods af konkurrencen fra forretninger, og har gjort det i ti år.
Det hele begyndte i 2005 i London, hvor Edel-Optics´ direktør Dennis Martens, der kommer fra Hamborg, grundlagde den online optiker London Eyewear Ltd. sammen med en partner. På trods af en succesrig opstart, forlod Martens firmaet pga. af uoverensstemmelser mht. virksomhedsstrategien. Det var held i uheld, at denne udvikling medførte, at Edeloptics GmbH blev grundlagt i begyndelsen af 2009 sammen med en tidligere skolekammerat, Tomislav Karajica, som partner.
Tomislav Karajica viste sig at være den perfekte forretningspartner. Mens Martens har specialiseret sig i webshop-løsninger, har Karajica masser af erfaring indenfor finansiering og budgetplanlægning. Som uddannet bygningsingeniør leder har ydermere Imvest-Gruppen med stor succes, der gør sig gældende indenfor områderne projektudvikling, planlægning og boligbyggeri på ejendomsmarkedet i Hamborg. Begge direktører er et sammenspillet team, der har kendt hinanden i over 25 år. Det langvarige venskab har medført en tiltro til hinanden, som altid er fundamentet for en god forretning.
Zero to hundred, real quick
Synergien imellem de to eksperter bar hurtigt frugt, så virksomheden kunne melde om overskud allerede i det første år. Fundamentet til en vellykket begyndelse blev lagt rigtigt. Det er bl.a. det egenudviklede, nyskabende shopsystem, hvis programmering gør det muligt at arbejde i så mange forskellige sprog, valutaer og skatteprocenter, det skal være. Hermed kan Edel-Optics hurtigt og rentabelt udvide internationalt. Den første onlineshop i udlandet blev allerede oprettet det første år, og kun to år senere kom 70 % af virksomhedens omsætning fra landene udenfor Tyskland. I dag tilbyder Edel-Optics individuelle webshops i 53 lande, fra A som Australien til Ø som Østrig.
Pilotprojekt Multichannel – Edel-Opticskan det hele
I 2011 lå fokus ikke bare på den udenlandske udvidelse, men sideløbende på optagelse af flere kanaler og en udvidelse af produktsortimentet til almindelige briller. Derfor åbnede den første butik i Barmbecker Straße i Hamborg i august 2011. I dag har multichannel-optikeren fra Hamborg butikker i Ottenser Hauptstraße (Altona) og i Alstertal indkøbscenter (Poppenbüttel), hvor sidstnævnte er tilsluttet det kæmpestore lager og forsendelsescenter. Det moderne butikskoncept med virtuel varedistribution, hvor kunden træffer sine valg på forhånd på en iPad i henhold til sine præferencer, og virtuelle spejl integrerer fordelene ved online shopping i indkøbsoplevelsen på stedet, som man ellers ikke ser nogen steder. Det er adskillige priser bevis på, såsom Retail Technology Award Europe, som Edel-Optics modtog i 2014 i kategorien “Best Customer Experience”. Succesen i nøgne tal: Den tidligere start-up er nu en big player i branchen med 85 medarbejdere og flere end 40.000 varer. Med over en halv million briller send til 120 lande fra Hamborg er Edel-Optics er endda en af de tre største online-retailers af mærkebriller i Europa og nummer 2 i Tyskland. Det mål, som Martens og Karajica satte sig for præcis ti år siden, nemlig at opbygge en af de største internationale online optikere, har de to venner altså allerede opnået. Der er dog mange andre planer …
Kollektioner, kooperationer og kollaborationer
I forbindelse med vækststrategien bragte retail-brandet Edel-Optics egne mærker til live. Hertil hører bl.a. joint venturen JB by Jérôme Boateng, hvor fodboldstjernen og fashionistaen Jérôme Boateng fungerer som designer. Samarbejdet begyndte i 2016 med den første kollektion, hvor navnet Cities of my Life hentyder til byer, der har spillet en rolle i topatletens liv. I 2017 præsenterede Boateng sin anden brillekollektion på edel-optics.de Arena in Hamburg-Wilhelmsburg , med navnet #teamJB17 , der afspejler facetterne af hans alsidige personlighed. Den nuværende kollektion #BOAconnection er tilegnet Boaengs nærmeste familie og venner.
2018 bød også på et nyt samarbejde med TV-værten Sylvie Meis, der bor i Hamborg. I marts præsenterede den hollandske vært sin første solbrillekollektion under hendes mærke Sylvie Optics i byen, hvor hun har slået sig ned. Under mottoet “There is no him in hero” er solbrillerne tiltænkt Power-kvinder og fås udelukkende hos Edel-Optics.
Der er et helt særligt partnerskab med basketballholdet “Hamburg Towers”. ProA-Teamet kæmper ikke bare om sejren i udekampe og hjemmekampe i Edel-Optics.de Arena, men også for ungdommen i Wilhelmsburg. Direktøren for Hamburg Towers, Marvin Willoughby, modtog i 2015 den såkaldte Bundesverdienstmedaille for det sociale sportsprojekt “Sport uden grænser“. I og med at Hamburg Towers er stærkt tilknyttet til Hamborg, ligger det Edel-Optics på sinde som virksomhed at sponsorere holdet. Derudover er der ingen anden sportsgren, der bygger bedre bro mellem ungdomskultur og livsstil, hvilket gør, at basketball passer perfekt til Edel-Optics´ markedsprofil.
More than Work
Edel-Optics vokser og vokser, og det samme gør sortimentet, markedsudbuddet og kooperationerne. Virksomheden er endda vokset fra det nuværende kontor ved Gåsemarkedet. Edel-Optics flytter til et nyt hjem på Reeperbahn lige i rette tid for sin 10-års fødselsdag. Den nye kontorbygning er en rigtig Hamborg-ding, hvor freelancere, iværksættere og forretningseksperter mødes. Co(ol)-Working Space-projektet fra Home United forener på fem etager alt det, som St. Pauli har at byde på. Med Urban Art Gallery, Adrenalin Lounge, mikrobryggeri i kælderen og tagterrasse er spørgsmålet: Er dette arbejde eller livet? Hvis du har lyst til en fyraftensøl med havneudsigt, så er der ikke længere fra kontorstolen end hen til elevatoren.
Derfor er det også spændende, hvad fremtiden bringer. En ting er sikkert: Man finder ikke noget større udvalg, en mere kundevenlig indkøbsoplevelse eller en mere cool mærkeambassadør hos nogen anden optiker. Hermed glæder det os sammen med vores mode- og stilbevidste kunder, såvel som forretningspartnere, at kunne se frem mod de næste 10 år under mottoet SEE AND BE SEEN!
Leave a Comment