Versace er et af de få mærker, hvor man straks kan se, hvilken designer der har skabt tøjet eller tilbehøret. Ikoniske mønstre, citater fra mytologien og barokken samt et Medusahoved som logo – det italienske luksusmærke er kult. Men hvad var det for et budskab, som Gianni Versace havde i tankerne, da han valgte sin Versace Medusa som logo? Og hvordan har han udviklet sin unikke stil? Tag med os på en rejse gennem Versaces symbolverden!
Versace Medusa: forførende skønhed
Da Gianni Versace grundlagde sit tøjmærke i 1978, brugte han blot sit navn med store bogstaver som logo. Så langt, så kedeligt. Versaces forkærlighed for antikken blev stærkere med årene, og i 1993 fik mærket et omkranset Medusahoved som varemærke. Men hvorfor Medusa? Var hun ikke ret bestialsk? Jo, men gorgonen fra den græske mytologi var også en betagende smuk kvinde, som tiltrak sig alles opmærksomhed. Præcis ligesom Versace mode.
Det faktum, at Medusas ansigt var omgivet af slanger, og at hendes blik forvandlede folk til sten, gjorde hende måske ikke videre sympatisk, men det gjorde hende desto mere magtfuld og tiltrækkende. Den perfekte repræsentant for et modefirma, hvis mål er at vække begær. Heldigvis er der ingen, der behøver at være bange for at blive forvandlet til sten i dag.
Sieh dir diesen Beitrag auf Instagram an
Myter og mønstre – den legendariske Versace stil
Versace Medusa, som regel i luksuriøst guld, er det ultimative bevis på, at du bærer Versace solbriller eller en taske fra det italienske modeimperium. Men Versaces symbolik går meget dybere end det. Gianni Versace elskede barokkens overdådighed, ekstravagance og de designelementer, som han dagligt mødte på husfacader og pladser i sin hjemby Milano. I sin mode omsatte han dem til slående mønstre, kombinerede dyriske- med geometriske symboler, flettede leoparder og løver sammen med skriftruller og klassiske græske banderoler og blandede kæder, nøgler og blomster til en ny, selvstændig helhed. Farvemæssigt satsede designeren på prangende guld og smukke farver såsom stærk rød eller blå. Denne kombination af historie, kunst og arkitektur var og er stadig unik.
Sieh dir diesen Beitrag auf Instagram an
Versace-mania: En hype blev født
Det kendte Versace logo og mærkets mønstre indledte en ny æra i 80erne, som ellers var præget af strenge nålestriber og prikker. Snart kunne man ikke kun købe mode med de farverige prints, men også tapet, tallerkener, tasker og T-shirts med det ikoniske Versace logo. Dertil kom parfumer, smykker og endda sportstøj. For bukser med det berømte ”The Greek” mønster fra Versace lader nogle rappere endda deres normale bukser hænge i klædeskabet.
For Versaces modedesigner-kolleger såsom Giorgio Armani, Valentino og Gucci, der var mere til klassisk elegance eller fornemme ridesportsstilarter, var Versaces pompøse design en vulgær rædsel, men de modeinteresserede masser elskede stilen fra ”neobarokkens mester”. De stormede Versace butikker fra Milano til New York, købte alt fra skjorter til jakkesæt, der ikke var naglet fast, og gjorde Gianni Versace til herre over et imperium, der i dag dækker næsten alle prissegmenter med forskellige undermærker såsom Versace Jeans Couture og Atelier Versace.
Donatella Versace – ikon og forvalter
Efter at Gianni Versace blev skudt ned på åben gade i 1997 af uforklarlige årsager, overtog hans søster Donatella den kreative ledelse af firmaet. Hun fortsatte Giannis dekadente, ekstravagante stil, men måtte igennem en længere periode med en mager økonomi, før hun kunne bringe mærket tilbage til dets tidligere form.
I de senere år har det legendariske Versace mønster i sort, hvidt og guld igen været blandt influencernes favoritter – og Donatella Versace er for længst selv blevet et internationalt stilikon.
Versace Eyewear – barok, modig, forførende
Versace solbriller og Versace briller har muligvis ikke dyremønstre eller print i stor stil, men Versace ville ikke være Versace, hvis ikke brillestængerne var prydet med dekorative elementer såsom et Versace Medusa logo i guld eller det legendariske ”The Greek” mønster. De kraftfulde former og stellenes livlige facon gør det muligt at bringe de gamle symboler i spil nu og da. En signaturstil, som det italienske modehus udlever med den største perfektion. Hvis du kan lide mystiske, overdådige og ekstravagante accessoires, går du ikke galt i byen med Versace.