Den tyske rapper Estikay udtrykker i sangen “Fri”:
“Jeg spreder mine vinger ud og flyver væk
hvem ved om jeg kommer tilbage
se, alt hvad der er tilovers, er denne sang
Digga, jeg vil ud i verden, der er så meget at se
og der er mange andre der har det som mig, de fornemmer det blot ej, men
jeg skal ud, begiver mig på vej – der er ingen vej tilbage
med retning mod målet, bror, selv hvis det blot er et lille stykke!!”
Dette lille stykke kan få perfekt ledsagelse af Michael Kors solbriller, eftersom dette pragtstykke er de perfekte accessoires, når man som Ikaros kommer for tæt på solen. Dette gælder ligeledes på stranden på Tahiti, Zanzibar, eller Venice Beach i Los Angeles. Selv hvis du klatrer rundt i bjergene omkring Gstaad, om du nærmer dig klipperne på kysten i Algarve eller trænger dig igennem bazaren i Marrakech, drikker lækre cocktails med små parasoller under palmerne, mens du surfer på Curaçao eller ligger i hængekøjen på Fiji og bare nyder livet som det er: modellerne fra Michael Kors’ solbrille kollektion tager sig godt ud hvorend de er… og dette er ikke kun mens du er på ferie.
Historie
Det tidspunkt hvorpå Michael Kors endegyldigt besluttede sig for at tjene sine penge som modedesigner er, set i retrospektiv, svært at rekonstruere. Måske skete det da Dawn Mello, den daværende fashion director hos Bergedorf Goodman, aflagde et besøg i New Yorker butikken Lothar’s i 57th Street, hvor modekongen var ansat som sælger, butiksvinduesdekoratør og in-house designer. Ved første blik spottede hun talentet som slumrede rundt blandt drops-outs fra Fashion Institute of Technolgy (FIT) og forklarede ham, at hun med glæde ville kaste et blik på hans kollektion hvis hans skulle beslutte sig for at gå ind i modeverdenen på egen hånd.
Måske skete det også i det øjeblik da designeren i 1981 grundlagde Michael Kors Brand der i dag er milliarder værd, eller da han som 12-årig åbnede sin første Boutique i stueetagen i sine forældres hus. Der findes dog også den mulighed at den bevidste beslutning om at gøre sig et navn i den hårde modeverden, allerede tidligere antog en form i hans hoved som de skitser han tegnede, så snart han fik en blyant i hånden.
Modeskaberen der blev født i 1959 i Merrick, Long Island og hvis borgerlige navn er Karl Anderson Jr., elskede allerede i en tidlig alder at tage med sin mor ud og købe ind. Dog ikke i legetøjsbutikken som det ellers er normen, men i boutiques. “Jeg var som enebarn omgivet af meget stærke kvinder. De var alle besatte af mode og havde alle deres egen stil. Min mors meninger var forskellige fra min bedstemors, ligesom mine tanter alle havde deres egen smag. Men også mændene i familien havde indflydelse på mig. Min bedstefar var i tekstilbranchen, min onkel i modebranchen. Kun min far havde intet at gøre med denne verden. Han ledede en tankstation, derfor var han på en måde udenfor. Jeg lærte allerede som lille af min familie, at mode ikke kun er ligegyldigt tidsfordriv, men at det også kan tjene til føden”, forklarede han i et interview med den tyske avis Die Welt.
Boutique
Nysgerrigheden kom til at definere hans lidenskab. Han iagttog hele tiden mennesker i deres omverden. Analyserede grundigt og overvejede altid hvordan deres fremtoning kunne forbedres … og altid med finansielle og monetære bagtanker. “Jeg fremstillede lædertasker, smykker af kobber, samt batikfarvede ting. Og samtidig handlede det om forretning. Når jeg hørte efter min familie var det ofte sådan. Når for eksempel min onkel omtalte en kollektion han havde noget med at gøre og kommenterede, at den ene eller den anden frakke ville komme til at sælge fantastisk. Herigennem lærte jeg tidligt at det er ophidsende at lave et udkast til noget, fremstille det og så se, at der er nogen der ikke blot køber det, men anvender det i deres hverdag. Og på den måde handlede det fra starten af om at skabe noget med det mål, at få det solgt.”
Og at sælge, det gjorde han, da han fra 1999 til 2003 som creative director hos Céline sad med ansvaret. På nogle områder, måske som ingen andre og gjorde det altså utroligt godt. Et verdensomspændende imperium, hvis navn ikke længere er til at tænke væk fra klodens modemetropoler og som har det kærlige kaldenavn Michael, Mr. Moneybag og tre–millioner–dollar-taske–manden og som i 2014 ifølge Time Magazine ikke blot hørte under planetens 100 mest indflydelsesrige mænd, men i løbet af et år brød igennem til milliardær-listen som er manifesteret af Forbes Magazine.
Kendetegnende for kongeriget er de verdensberømte Michael Kors håndtasker, smykkekollektionen eller kreationerne til mænd og kvinder, som har demokratiseret modemærket. Men også mandens succeshistorie, der siden hans barndom stadig har fået mere farve, da det efter hans egen mening har et “glamourøst og dynamisk” udseende, som solbrilleindustrien ellers ikke besidder.
I dag hører Michael Kors Eyewear med MK-guldlogoet ved siden af Ray-Ban, Oakley, Gucci og Prada til de mest succesfulde designermærker på brillemarkedet. Hertil vil Kors og hans firma, hvis rammer der produceres af Luxoticca, altid forblive tro mod hinanden. Fashion-feinschmeckeren kender nemlig sine styrker der grunder mindre i den intellektuelle mode, men langt mere i en genkendelig og behagelig mode, der besidder en intuitiv tiltrækningskraft uden at forsømme sine krav til luksus. Navnet Kors er indbegrebet af sportslig elegance, i amerikansk forstand. I stedet for gennemgående at lægge sig under for vægten af aktuelle trends, stoler New Yorker designeren med sit team på en tidsløs chic, der samtidig udstråler elegance og simplicitet.
Og med denne valuta er modekæmpen på mange måder gået den rette vej, hvilket også kan forklare den overflod af kopier der har svømmet på markedet i årevis. Alligevel gælder det fortsat: ofte kopieret, endnu oftere mislykkedes sådan, at ingen Michael Kors solbrille imitat indtil videre har kunnet forfalske mærkets unikke og uovertrufne stil.
Trods millioner af forsøg lykkedes det dog ikke, eftersom en virkelig forfalskningsindustri har bygget sig op omkring mærkets myte. For at være sikker på, at du har en original Michael Kors mellem hænderne eller siddende på næsen, er der et par ting du bør tage i agt: for det første Michael Kors solbrillernes pris, hvilken altid bør være en første indikator. Dertil befinder det chikke stel sig efter købet i et Michael Kors solbrille etui sammen med en Michael Kors brilleklud. Også det indgraverede serienummer på yderkanten af den venstre stang bør være ligeså afkradsning-resistent som “Michael Kors” og CE, hvilket grundet strenge EU-regler står skrevet på indersiden af den højre stang. Også det guldfarvede Michael Kors logo hvilket går igen på flere modeller bør man ikke kunne kradse væk eller på nogen måde (f.eks. i afstanden mellem bogstaverne) virke uoverensstemmende. Et videre kendetegn er firmanavnet (Michael Kors) på brilleglassets øvre venstre kant. Du bør holde fingrene langt væk fra solbriller, hvor Michael Kors solbrille tilbehøret eller brillen selv er påtrykt med stavemåden Micael Kors eller Michael Kohrs, ellers løber du faren, at tage en fake Michael Kors solbrille på.
Michael Kors solbrillen – et stykke hverdag til stars og stjerner
Også kendte ansigter som skuespillerinderne Gwyneth Paltrow, Angelina Jolie, Kate Beckinsale, Jennifer Aniston og Emma Stone tjener i deres fritid som lærreder til Michael Kors solbrille designs. Også deres kollegaer Jamie Foxx, Brad Pitt, Michael Douglas og Robert Downey Jr. er blevet set på strande rundt omkring med modeller af Michael Kors solbrille kollektion 2015, Michael Kors solbrille kollektion 2016 og Michael Kors solbrille kollektion 2017. Også Michael Kors solbrille kollektion 2018 vil igen komme til at fortrylle soltilbedere herunder sangerinderne Nicole Scherzinger, Lana Del Rey, Demi Lovato, Rita Ora, Taylor Swift og Miley Cyrus. Også modeller som Nina Agdal, Kate Upton, Lais Ribeiro, Karlie Kloss og Bella Hadid er fans af amerikanerens sportslige solbrillelinje.
Leave a Comment