Gucci bliver 100 år – kun de bedste modehuse holder så længe. Men hvad er det egentlig, der gør det italienske luksusmærke så succesfuldt? Hvem er den kreative hjerne bag de ikoniske kjoler, tasker og briller? Og hvilke key-pieces fra den helt nye Gucci Aria kollektion må vi bare eje? Her starter en fortælling om begær, retro-vibes og bankende hjerter.
Chefen for Gucci-banden
Det er ganske bekvemt for en modedesigner ikke at skulle lægge hovedet i blød, når der skal vælges musik til et modeshow, og i stedet kunne vælge en sang, der beskriver designernes begærlighed i et kontinuerligt loop. Derfor valgte Guccis chefdesigner Alessandro Michele hittet ”Gucci Gang” af den amerikanske rapper Lil Pump som optakt til den imponerende præsentation af den nye Gucci Aria kollektion.
Sieh dir diesen Beitrag auf Instagram an
I virkeligheden havde Alessandro Michele frit valg på alle hylder, for Gucci optræder i utallige rap-numre og er det mest omtalte mærke i hiphopgenren, som er meget mærkefikseret. Det har bl.a. noget at gøre med det italienske glamourmærkes allestedsnærværende bling-bling men selvfølgelig også med mærkets høje priser, som kun succesfulde rappere mennesker har råd til. Alessandro Michele besluttede sig således for Lil Pump, ligesom han valgte resten af ingredienserne til Guccis 100-års jubilæumsshow med omhu. Mesteren i re-kontekstualisering citerede, omprioriterede og omarrangerede til den store guldmedalje og skabte en Gucci-verden, der var sin historie mere end værdig. En rejse, der trods sit tilbageblik først og fremmest viste, hvor turen skal gå hen i fremtiden. Stejlt opad, naturligvis.
Guccio Guccis glamourøse vision
Guccio Guccis verden var ikke særlig glamourøs i begyndelsen. Italieneren arbejdede som liftboy på luksushotellet Savoy i London, hvor han slæbte kufferter fra de fornemme biler til suiterne. Undervejs lærte han en masse om overklassens (kuffert)smag og besluttede sig for at åbne en lædervareforretning i sin hjemby Firenze. Fra 1921 solgte han importerede kufferter og tasker – og lod sine egne luksuriøse lædervarer fremstille i naboværkstedet. Gucci-håndtasker, der snart blev påtrykt det legendariske Gucci-mønster, blev hurtigt et musthave blandt de rige og berømte. Efter Guccio Guccis død i 1953 overtog hans søn Aldo tøjlerne i virksomheden, som hurtigt blev kendt over hele verden med butikker i New York, Paris og Los Angeles. I 1950erne og 60erne gjorde Hollywood-stjerner såsom Grace Kelly og Liz Taylor mærket så populært, at det fik en permanent førsteplads på alverdens ønskelister.
Højt at flyve, dybt at falde
Men som det så ofte er tilfældet her i livet: Jo større ambitioner eller succes man har, desto mere risikerer man at miste – i 1980erne blev Gucci-arvingerne i Italien uenige om, hvordan virksomheden skulle drives, aktiepakker blev solgt, og Aldo Gucci måtte i fængsel for skattesvig. Skandalen kulminerede til sidst med mordet på Guccis barnebarn Maurizio Gucci, som blev dræbt af en lejemorder, der var hyret af Maurizios ekskone Patrizia Reggiani. Dette mørke kapitel i Gucci-historien er i øjeblikket ved at blive filmatiseret af Ridley Scott med Lady Gaga og Adam Driver i hovedrollerne. Filmen ”House of Gucci” er planlagt til at blive vist i de (amerikanske) biografer i slutningen af november.
Sieh dir diesen Beitrag auf Instagram an
Tom Ford for Gucci – en gylden æra
Hvordan bringer man et fejlslagent modefirma på fode igen? Dette spørgsmål stillede adskillige designere sig selv efter Gucci-krisen. Men kun én havde svaret: Tom Ford. Den dengang endnu ukendte modedesigner overtog posten som chefdesigner for det kriseramte mærke i 1994 (og senere også for Yves Saint Laurent) og bragte det tilbage til toppen med sensuel, elegant mode til kvinder og elegant dandy-stil mode til mænd. Tom Ford stod også bag de første Gucci briller. I dag sælges hans kollektioner til toppriser på videresalgsportaler.
Sieh dir diesen Beitrag auf Instagram an
Siden 2015 har Alessandro Michele stået i spidsen for Guccis kreative team (som han selv har været en del af siden 2002), og han har endnu en gang givet mærket et stilfuldt spark bagi. Med androgyne looks, 70er-referencer og dristige farvekombinationer lykkedes det ham at overtage efter Tom Ford-æraen på sin egen specielle måde, ikke stilistisk, men med hensyn til gennemslagskraft.
Sieh dir diesen Beitrag auf Instagram an
Gucci Aria – en hyldest til mangfoldigheden
En kollektion, der fejrer en rund fødselsdag, er aldrig komplet uden et tilbageblik. Derfor turde Alessandro Michele også at se tilbage på 100 år med Gucci, og det endda flere gange. Den røde fløjlsdragt, som en mandlig model åbner showet i: Et citat fra Tom Fords berømte kollektion fra 1996. Ridehjelme, hestekæder, kårde, chokers og selvfølgelig det altid tilbagevendende hestebids-spænde: en hyldest til Guccio Gucci, firmaets grundlægger, som også fremstillede ridetøj. Selv om Alessandro Michele konsekvent omsætter dette hestetema til en fetish-æstetik, som Guccio måske ikke helt havde i tankerne på det tidspunkt. Fjer, blonder, ankellange, smalle nederdele: Erindringer fra Marilyn Monroes store Hollywood-dage. Og så selvfølgelig Balenciaga. Det, der ved første øjekast ligner et samarbejde mellem et italiensk og et fransk superbrand, er i virkeligheden blot et (reklameladet) buk fra Alessandro Michele til Balenciaga chefdesigner Demna Gvasalias key-pieces.
Sieh dir diesen Beitrag auf Instagram an
Kollektionens vigtigste dele
Et afgørende element i Guccis 100-års jubilæumskollektion, som allerede er blevet meget populær på de sociale medier, er en hjerteformet clutch med funklende sten. Dertil kommer oversize retrobriller – både briller og solbriller, og all-over Gucci-mønsterprint i brune nuancer. Fløjlsjakkesæt, spænder, ridestøvler og lakfrakker kombinerer Alessandro Michele med smalle, sporty solbriller og dinglende næsepiercinger. Det lyder måske som et stort stilistisk kludetæppe, men det er en fantastisk velfungerende forsvarstale for Alessandro Micheles livsmotto: Alt er tilladt.
Sieh dir diesen Beitrag auf Instagram an